Een persbericht schrijven volgens Ton Henzen
In een persbericht wordt een bijeenkomst (evenement, uitvoering, voorstelling, expositie, etc. ) wervend aangekondigd. Vaak is het ook een uitnodiging voor de lezer om hierbij aanwezig te zijn. Handeling, reden, plaats en tijd dienen daarom duidelijk vermeld te worden.
1 Een korte, pakkende titel (die de lading dekt).
2 In het begin van de tekst de essentie uiteen zetten (Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom/hoe).
3 Toelichting, uitweiding of achtergrond van de gebeurtenis.
4 Afronding met overige praktische informatie (openingstijden, adres, telefoonnummers, websites, etc. ).
5 Sluit het te publiceren deel van het persbericht af met een streep of de aankondiging: ‘Einde persbericht’. Vermeld vervolgens de gegevens van een contactpersoon, mocht een journalist meer informatie willen hebben: ‘Noot voor redactie: contactpersoon X v.d. Y, telefoonnummer/emailadres’.